Statut Uczniowskiego Klubu Sportowego UKS „Trójka”
Rozdział 1
NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, SIEDZIBA I CHARAKTER PRAWNY
Artykuł 1
Uczniowski Klub Sportowy przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 11 zwany dalej „Klubem”, jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, nauczycieli i sympatyków.
Artykuł 2
1. Terenem działania Klubu jest miasto Zabrze
2. Siedzibą Klubu jest Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 11 w Zabrzu
Artykuł 3
Klub jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną
Artykuł 4
Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą - „ Prawo sympatyków stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty oraz własnym statutem.
Artykuł 5
Klub używa pieczęci, godła, barw, oznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
CEL I ŚRODKI DZIAŁANIA
Artykuł 6
Celem Klubu jest:
1. Szkolenie sportowe dzieci i młodzieży, oraz upowszechnianie kultury
fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, w dyscyplinie: tenis ziemny
2. Planowanie i organizacja pozalekcyjnego życia sportowego uczniów
we wsparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc
organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
3. Angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności
ruchowej, gier i zabaw, dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i
zainteresowań sportowych,
4. Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze
działania samorządu terytorialnego i poza nim
5. Organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu
wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
6. Organizowanie działalności sportowej ze szczególnym
uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
- 1 -
7. Organizowanie uczniom wszystkich klas różnorodnych form
współzawodnictwa sportowego,
8. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości przez
uczestnictwo w realizacji zadań sportowych
9. Wynajem kortów z przeznaczeniem dochodu na cele Statutowe
Klubu
10a. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą , z której
dochód przeznaczony jest/ będzie na Cele Statutowe Klubu.
10b. Przedmiotem działalności gospodarczej Stowarzyszenia może być
w szczególności :
1. Organizowanie, przeprowadzenie, opiekę nad turniejami, sędziowanie,
podczas organizowania i realizacji zadań: na obozach,
zgrupowaniach sportowych, tzw. obozach dochodzeniowych- oraz:
wypłata z tego tytułu wynagrodzenia dla osób realizujących w/w
zadania i funkcje
2. Pisanie wszelkiego rodzaju projektów, organizowanie i pozyskiwanie
dodatkowych funduszy na działalność Statutową Klubu- oraz: wypłata
wynagrodzenia (m.in.: za pisanie projektów, wniosków na pozyskanie
funduszy, środków finansowych ), ekwiwalentu paliwowego, dla
członków zarządu, Klubu ( czynnych) , w ramach ich działalności
statutowej reprezentując Stowarzyszenie ( Klub ) na zewnątrz,
3. Organizowanie i przeprowadzenie zajęć pozaszkolnych ( SKS-Tenis,
Program: Tenis 10), dla pozyskania nowych członków klubu-
uczestników zajęć sportowych organizowanych przez
Stowarzyszenie – oraz: wypłatę wynagrodzenia
4. Organizowanie na swoich i innych obiektach sportowych ( np.: hale,
sale gimnastyczne, sportowe itp. obiektach), turniejów tenisowych,
eventów sportowych dla dzieci, rodziców, osób dorosłych, amatorów
tenisa- oraz: wypłatę wynagrodzenia dla osób przeprowadzających
w/w działania i zadania
Artykuł 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem szkoły, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
Artykuł 8
1. Klub opiera swoją działalność w głównej części na społecznej pracy
swoich członków tj. pełnienie społecznie funkcji: Prezesa , v-ce
Prezesa , Skarbnika Klubu, Komisji Rewizyjnej innych stanowisk
reprezentacyjnych Klubu oraz pomocy rodziców i uczniów.
2. W zakresie prowadzenia zajęć z tenisa ziemnego, obsługi kortów w
obszarze działań statutowych, ze względu na specyfikę dyscypliny:
tenis ziemny- dopuszcza się:
- zatrudnienie trenera bądź innych instruktorów tenisa, przygotowania
motorycznego, fizjoterapeutów oraz osoby obsługi kortów, turniejów
( sędziowanie, logistyka i plan gier)
- wypłatę wynagrodzeń ( stałą, okresową) za: organizację, realizację
zadań ( na obozach zgrupowaniach sportowych, tzw. Obozach
dochodzeniowych ( z funkcją Kierownika Obozu włącznie ),
sędziowanie ( na turniejach organizowanych przez Stowarzyszenie)
dla w/w osób.
Rozdział 3
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
Artykuł 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
1. zwyczajnych
2. wspierających
Artykuł 10
1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, w której
Klub ma siedzibę, rodzice i nauczyciele, którzy założą pisemną
deklarację, zapłaci wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd
Klubu.
2. Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli
ustawowych
- 2 -
Artykuł 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1. Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym
prawem wyborczym, z ograniczeniami w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy -
„Prawo o stowarzyszeniach”,
2. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
3. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych
przez Klub,
4. Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych
przez Zarząd Klubu
Artykuł 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęte przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno - finansową dla Klubu.
Artykuł 13
Członkowie wspierający maja prawo do:
1. Uczestnictwa bezpośrednio lub przez swoich delegatów w Walnych
Zebraniach Klubu,
2. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
3. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu,
Artykuł 14
Do obowiązków członków Klubu należy:
1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu,
2. Przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
3. Godne reprezentowanie barw Klubu,
4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie
Klubu,
Artykuł 15
Członkostwo w Klubie ustaje przez:
1. Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
2. Skreślenie z listy członków uchwałą w wypadku:
a) umyślnego naruszenia postanowień statutu
b) nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6
miesięcy,
3. Działania na szkodę Klubu.
Rozdział 4
WŁADZE KLUBU:
Artykuł 16
1. Władzami Klubu są:
a) Zarząd :
- Prezes Klubu
- V-ce Prezes Klubu
- Skarbnik Klubu
b) Komisja Rewizyjna
c) Walne Zebranie Klubu
2. Kadencja Władz trwa 5 lat. Po tym okresie wybór nowych władz następuje w głosowaniu
tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu lub zainteresowanych
członków.
W przypadku braku nowych kandydatów wybrane wcześniej Władze Klubu kontynuują swoją
działalność statutową aż do momentu pojawienia się nowych kandydatów na stanowisko
Prezesa i V-ce Prezesa Klubu lub w przypadku rezygnacji bądź Prezesa lub jego zastępcy.
3. Wszelkie Uchwały i zarządzenia zapadają jako wspólna decyzja władz Klubu.
- 3 -
Artykuł 17
1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą Władzą Klubu w przypadku gdy
zostanie zwołane na wniosek 1/2 +1 członków Klubu, może być
zwyczajne i nadzwyczajnie.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo- Wyborcze zwoływane jest przez
Zarząd raz na 5 lat.
3. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu w przypadku
obecności 1/2 +1 członków Klubu.
Artykuł 18
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
a) uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej
działalności Klubu,
b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji
Rewizyjnej,
c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla
Zarządu,
d) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej
e) podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu,
f) ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
wynagrodzenia trenerów prowadzących zajęcia
g) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod
obrady Walnego Zabrania Zarządu
2. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy
obecności 1/2 +1 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim
terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin był podany w
zawiadomieniu,
3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zaproszone przez Zarząd.
Artykuł 19
1. Zarząd Klubu składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zebranie
Klubu, którzy spośród siebie wybierają:
1. Prezesa
2. V-ce Prezesa oraz
3. Skarbnika Klubu
2. Zebrania Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, w sytuacjach
specjalnych, docelowo raz w roku.
3. Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność Prezesa
i V-ce Prezesa Klubu.
Artykuł 20
Do zadań zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach kadencji, między Walnymi Zebraniami Klubu a w szczególności:
1. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz , działanie w jego imieniu,
2. Prezes i V-ce Prezes Klubu są uprawnieni do działań prawnych w
imieniu Uczniowskiego Klubu Sportowego UKS „Trójka” na równych
prawach. Oznacza to, że Prezes Klubu udziela na piśmie
pełnomocnictwa II Prezesowi, który od tej pory jest uprawniony do działań prawnych na rzecz Klubu,
3. Uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
4. Powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5. Przyjmowanie i skreślanie członków Klubu,
6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
7. składanie sprawozdań z działalności Klubu
Artykuł 21
1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub
odwołany ze składu zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych
obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób
zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka
Zarządu podejmuje zarząd większością 1/2 +1 głosów przy obecności
co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo do odwołania się
do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od rozpoczęcia uchwały o
usunięciu lub zawieszeniu
- 4 -
Artykuł 22
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt
działalności Klubu,
2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 członków wybieranych przez Walne
Zebranie Klubu.
Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustała każdorazowo walne
Zebranie Klubu.
3. Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza
4. Komisja Rewizyjna działa uwzględniając regulamin zatwierdzony
przez Walne Zebranie Zarządu,
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i
finansowej Klubu,
b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia
uchybień w działalności, określanie terminów ich usunięcia,
c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym
Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę
udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi
d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał,
postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do
wniosku, że sprawują one lub mogą spowodować
nieprawidłowości w działalności Klubu,
e) występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego
Zebrania Klubu względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia
Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub
statutem bądź istotnymi interesami działań Zarządu.
Artykuł 23
1. Członek Komisji rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub
odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków ,
działa niezgodnie ze statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie
członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji
Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością 1/2 +1 głosów
przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo do
odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od
rozpoczęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.
Artykuł 24
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej - władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród 1/3 pochodzących z wyborów.
Rozdział 5 WYRÓŻNIENIA I KARY
Artykuł 25
1. Za aktywny udział w realizacji zdań Klubu przyznawane są
wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz przyznawania wyróżnień określa regulamin uchwalany
przez Zarząd Klubu.
Artykuł 26
1. W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu -
Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym
przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzenia następujących kar:
a) upomnienia,
b) nagany
c) zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy
d) wykluczenia
2. Od uchwały zarządu o ukaraniu członkowi Klubu przysługuje prawo
odwołania się w terminie 30 dni.
- 5 -
Rozdział 6
MAJĄTEK I FUNDUSZE KLUBU
Artykuł 27
1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz
fundusze
2. Na fundusze Klubu składają się:
a) składki członkowskie
b) darowizny i zapisy
c) dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone
Klubowi
d) dochody z majątku
e) dochody z działalności gospodarczej lub statutowej
f) inne wpływy
g) dochody z wynajmu kortów z przeznaczeniem wpływów na cele
Statutowe Klubu
h) dochody z cegiełek z przeznaczeniem na działalność Statutową
Artykuł 28
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy: Prezesa lub V-ce Prezesa Klubu a w szczególnych przypadkach, podpisy obu Prezesów.
Rozdział 7
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE KLUBU
Artykuł 29
Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 1/2 +1 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
W sytuacjach Nadzwyczajnych w przypadku niemożności zebrania wymaganego absolutorium Walnego Zebrania Klubu ze względu na zachowanie ciągłości działalności statutowej Klubu, Zarząd Klubu wraz z Komisją Rewizyjną może podjąć uchwałę o zmianach w statucie Klubu, jednak nie więcej niż 2 razy w ciągu trwania kadencji urzędującego składu Zarządu.
Artykuł 30
1. Rozwiązanie Klubu może nastąpić na podstawie uchwały walnego
zebrania Klubu podjętej 1/2 +1 głosów przy obecności co najmniej
połowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb oraz cel na jaki ma być
przeznaczony majątek.
3. W przypadku niemożności zebrania Walnego Zebrania Klubu Prezes
Klubu występuje do organu nadzorującego Klub na poziomie miasta z
wnioskiem o wszczęcie procedury Rozwiązania się Klubu.